Sunday, August 22, 2010

"Migrasi Kata Ganti Nama"

Dalam berblogging nie, banyak sangat “ganti nama” yang orang suka guna..most of the time orang akan guna “i – u” la kan. Kalo baca blog yang owner die lelaki, selalunya mereka nie lebih prefer guna perkataan “aku – kau” atau pon “gua – lu”..betul x?? But for me, i prefer to use the word “kite”..sebab memang selalu sangat guna perkataan “kite” nie bila bersembang dengan kawan2 or sedare-mare..


Memang ramai orang yang confius bile kite menggunakan perkataan “kite” nie..tapi nak buat macam mana kan sebab kite memang da naturally born with the word “kite” nie…hahahaha. Masa kecik-kecik dulu, orang kata tak elok guna perkataan “aku – kau” nie, tapi bila nak guna perkataan “saya – awak” nampak macam formal la sangat..hohoho~


Tapi yang sebenarnya perkataan “aku – kau” nie, bukannye tak elok..cuba kite lihat maksud ayat2 dalam Al-Quran or hadis-hadis Nabi, semuanya menggunakan perkataan “aku – kau”..betul x?? kalo korang berdoa lepas solat, korang mesti akan doa macam nie kan:


“ Ya Allah, ya Tuhanku, Engkau lindungilah aku dari segala perbuatan yang tidak elok”


For sure la semua orang akan berdoa macam tu. korang tak akan gunakan perkataan “saya-awak” kan??..Actually entry nie bukan nak cakap pasal penggunaan “ganti nama” dalam doa..tapi penggunaanye bila bercinta.


Masa awal-awal kenal, mungkin korang akan guna perkataan “saya – awak” dulu..tapi bila dah bertahun-tahun kenal, mesti korang akan guna “aku – kau” pulak..(tapi kalo kite akan guna “kite – kau” la..)..tapi yang peliknya, bila masuk fasa “bercouple” je..automatic perkataan “aku – kau” nie berubah..


Mari kita lihat contoh dibawah nie:

Hari pertama kenal:

Si Jejaka : hai..nama awak sape ye??

Si Awek : nama saya Siti..nama awak pulak ape??

Si Jejaka: nama saya Amad.


Bila da setahun kenal:

Si Jejaka: wei Siti..ko nak gi mane tu??

Si Awek: aku nak gi kelas la..ko nie benggong ke ape..tanye soalan yang tak logic langsung!!


Bila Amad dan Siti dah mula saling menyanyangi:

Si Jejaka : Siti, minggu nie awak free x?? saya nak ajak tengok wayang la..

Si Awek : eemm..saya free je..awak nak tengok citer ape ye??

Si Jejaka: kita tengok citer “Eclipse” la..


Ok..bila da saling menyanyangi tu, penggunaan bahasa akan bertukar kepada saat mula-mula kenal..kadang-kadang tu orang akan guna perkataan “ i – u” la..


comel giler gambar nie...


Dan bila masuknye fasa lepas declare couple:

Si Jejaka : Sayang, abang rindu la kat sayang..

Si Awek : Ala abang nie, kan baru je 5 minit sayang jumpa abang..tak kn cepat sangat abang dah rindu

kat sayang??


Di sini, kite betul2 pelik la..nape tak boleh guna perkataan “aku – kau” yek bile da couple??..kite penah la tanya kat seorang jejaka nie pasal soalan nie..jawapannye ialah—baru nampak romantic bila guna perkataan “abang- sayang” nie..


Betul ke untuk nampak lebih romantic?? Bagi kite, kalo guna perkataan “aku – kau” bila da couple lagi nampak cool pe.. Sebab pasangan tu akan nampak macam sahabat baik la..tapi memang rare giler la nak tengok pasangan yang guna perkataan “aku – kau” bila da couple..


Ada sesetengah couple tu pulak, guna perkataa “ mama – papa” or “ma – pa”..aisshh..kalo da memang comfirm jejaka tu yang korang akan kawin tak ape la gak..tapi kalo bertahun-tahun, da panggil “pa2” tapi lastnya bukan jejaka tu yang nikah dengan korang macam??..nanti bila korang nak panggil suami korang dengan perkataan “pa”, korang sure akan teringat balik kekasih lama kn??..kalo tak ingat tu tak pe la..kire nasib baik la..


Harap-harap, bila kite da jumpa my “mr.right”, kite boleh guna perkaatan “kite – kau” dengan die..hehehe..sebab kite nie memang susah sikit nak panggil orang “abang”..except for my brother or yang lebih tua dari kite la..tu pon kite akan panggil abang dan diikuti dengan nama orang tu..(eg. Abang Mat).


Selingan 1:

Kite ada dengar seorang pakar motivasi kata: orang yang menggunakan perkataan “ kite” sebagai ganti nama ialah orang yang sentiasa memikirkan tentang orang lain atau pon senang citer die tak selfish la..So korang rasa, kite nie selfish ke x??..hehehe..


Selingan 2:

Semalam dapat message dari seorang jejaka..

Jejaka : sweetheart, will u give me a chance..

Apa yang patut kite reply yek??

1) Anis : Yes..i’ll.. <3>

2) Anis : errkk…u salah send message nie..i’m not ur sweetheart ..i’m ur fren..lol.